onsdag 24 september 2008

3,5 minuter 1970 Château Malescot, Margaux

Att flyga till Helsingfors är trevligt, inte minst för att min syster bor där sen några år tillbaka.
Någonting som gör det lite extra trevligt är Wine & View, vinbaren som säljer vin per glas. Grejen är inte att de säljer viner per glas, utan att det är VINER per glas. Förra veckan t ex en Pétrus-83. Det finns oftast 4-6 olika val i olika prisklasser. 
Flyget till Helsingfors landade som planerat och jag skulle uppsöka vinbaren med detsamma.
Självklart landade planet längst bort ifrån W & V och jag fick halvspringa. Varför? 
Flyget till Vasa skulle gå om ca 30 min. 
Väl framme i baren fick jag reda på att Château Malescot -70 hade hällts i karaffen för lite mer än en kvart sen och den verkade lämplig.
Enligt S hade jag 2-3 min på mig av avnjuta detta vin, hon nöjde sig med en liten sniff och en kommentar: lite knuten.
I glaset var vinet tegelrött. I näsan stall, sadel, järn/blod, trä, röda bär, en aning parfymerad.
I munnen medelfylligt till fylligt, balanserat med lena, snygga tanniner. 
Hittade torv, järn, röda vinbär och en uns övermogna jordgubbar. 
Eftersmaken fanns kvar även när jag stod och pratade med värdinnan som personligen guidar försenade personer till deras flygplan.

Inga kommentarer: