tisdag 23 september 2008

2 dagar på Riedel


I år skulle det ske. Vi skulle inhandla glas. Vilka glas? Det föll sig naturligt att åka till Riedel i Kufstein, när vi bara bodde ca 30 km därifrån. Om jag ska vara ärlig var jag där redan ett par dagar innan men kunde inte bestämma mig för vilka glas jag skulle köpa, en blandning av förtjusning, beslutsångets och eufori fick mig att titta och känna, titta och känna, fundera och fundera och åka tillbaka till hotellet. Jag var inte ett dugg orolig att glasen inte skulle inhandlas. Några dagar senare beslutade jag och S att att åka dit och prova igen. Den här gången tyckte S att jag skulle besluta mig och jag förstod att det fanns en viss beslutsamhet i hennes ord. Det som hade skett innan fick inte ske igen. Inne på Riedel den dagen kändes allt mer självklart och mina lyckorus gick att kontrollera. För vitt vin var det enkelt, Vinum Riesling-/Chianti-glasen, det skulle fylla våra behov då vi mestadels dricker riesling och grüner veltliner men även chianti och dolcetto. Det var de röda glasen som var svårare, efter att ha konsulterat den trevliga och korrekta damen om våra dryckesvanor kom vi fram till Vinum Burgundy, mestadels pga av mitt missbruk av nebbiolo. Betalningen gick smärtfritt och allt var över på 25-30 min. För att lätta lite på den anspänning som situationen gett mig smet jag över till Wein & CO i samma byggnad och inhandlade ett par flaskor av 2006  Zöbinger Heiligenstein Riesling Willi Bründlmayer, några flaskor från Emmerich Knoll och Rudi Pichler. Efter detta kunde vi lugnt köra tillbaka till hotellet. Inga av vinerna öppnades, utan de sparades hem för att ligga till sig. 


Inga kommentarer: