fredag 17 oktober 2008

2006 Zöbinger Heiligenstein Riesling , Weingut Bründlmayer


Efter en vecka med mycket jobb, besvikelse över att inte fått beställda viner från SB, sent inhopp på Bordeauxsläppet och div halvdana matupplevelser  känns fredag extra välkommet. Jag och S inhandlar skaldjur, välmarmorerad entrecote och Vacqueyras till ikvällen.
Jag plockar fram Willi Bründlmayers Riesling  Zöbinger Heiligenstein  och ställer i kylen och vi beger oss ut på en höstpromenad. Allt är gult/rött/orange. Solen är framme, det regnar, det har skett ett rån i Mörby och S har kameran framme och plåtar stunder av lycka, årstidsbyten, drömmar och vardagens bekymmer.
Väl hemma korkar jag och karafferar.
2006 Zöbinger Heiligenstein Riesling, Weingut Bründlmayer har en snygg gulgrön färg i glaset med små bubblor. Doften tar en direkt till gröna kullar och gråa bergstoppar. Friskt, mineral, marmeladkulor, omoget päron är det första intrycken. Snyggt. I munnen spritsigt med snygg syra, komplext och lång eftersmak. Vi hittar grape, päron, citrusskal och mineral i en stor och relativt fyllig smak, lite senare också sockerinlagda persikor. Ett härligt vin som säkert skulle kunna ligga minst 5 år till.
Efter detta steker jag trattkantareller till en entrecote med grillade rotsaker och till detta i karaffen en Vacqueyras från okt-släppet, distriktet som gav min först riktiga upplevelse av vin. 

2006 Les Hauts du Castellas, Vignerons de Caractere är gjord på 70 % grenache, 25 % syrah och 5 % mourvédre. Färgen är mörkt röd, inte alltför tät. I karaffen hittar vi lite jäst, röda bär, gelehallon och fat, en aning tjära. Senare övergår doften till mera fat och fikon.
I munnen finner vi ett ganska balanserat vin med viss strävhet. Aningen syltigt men inget som stör oss. Vi hittar bitter mörk choklad, lite fikon, nåt plommon, några bär från div buskar och en trevlig ek,precis lagom, som växer lite under kvällen. 
Trevlig, Vacqueyras gör oss sällan besvikna.

1 kommentar:

Micke sa...

Hej
Kul att du också gillar Bründlmayer. Jag fastnade första gången när jag provade årgång 2002 för ett år sedan. Sen köpte jag på mig flera 2005. För mig är det bästa den tydliga mineraliteten som nästan är lite rökig. Gott så in i norden.

//Micke