lördag 18 oktober 2008

2003 Barbaresco, Terredavino


Idag tog vi tuben in till stora staden för att andas lite stadsluft. Solen var väl framme och vi var inte de enda som bestämt sig för att njuta av sol och storstad. S ville gå igenom alla små butiker på söder och det gjorde vi. Emellan hann vi iaf slinka in på Cajsa Warg på Renstiernas gata och kolla in deras fina utbud av alla sorters ekologiska matvaror, och det var där jag såg den, tryffeltartaren som senare skulle hamna på våra tallrikar. Men de små butikerna väntade och vi begav oss iväg på en jakt efter kläder som hon aldrig hittade. Tryffeltartaren var gjord på oxfilé, murklor, tryffelolja, ägg och lite kryddor och den hjälpte mig genom alla dessa affärer. Vi smet in en sväng på Söderhallarna men bestämde oss för tartaren och begav oss tillbaka för att inhandla den. På vägen hemåt fick Chokladfabriken bli vårt sista stopp och en cappu och en varm choklad köptes och lite praliner tills i kväll.
Väl hemma var man rätt trött och jag smet ut för att plocka fram vinet till maten, valet stod mellan en Barolo 98 eller Barbaresco 03, det fick bli 03an den här gången. 
Förra flaskan var oxiderad så aningen nervös drog jag korken.
Ur flaskan kommer en klassisk nebbiolodoft och jag kan pusta ut. Jag häller upp i glasen direkt och låter dem stå. 
Terredavino  köper in druvor från bra vingårdar som sedan vinifieras i en egen toppmodern anläggning. De jobbar med låga skördeuttag och ekologi.
2003 Barbaresco är en standardbarbarbaresco som ligger runt 14 euro ute i Europa.
Ur glaset kommer en god fruktig och parfymerad doft med toner av viol, rosblad, lite tjära och en gnutta alkohol, här finns också nystädat stall. När sedan tryffeltartaren med pasta insvept o mängder av murklor kommer på bordet så är det dags att ta sig en mun. Munnen fylls av frukt, viol och en hög syra och sedan de lena tanninerna och smaken ligger kvar en bra stund. Förra flaskan var full av övermogna bär, näst intill ruttna, jästa fikon och annat obehagligt, men den här flaskan var riktigt bra. Bra balans med hög syra, bra frukt och lite dammiga tanniner. Jag gillar det här och lämnar resterande flaskor i nåt år i liggande tillstånd.

Inga kommentarer: